Artiklar | 01-02-16

Håravfall på grund av p-piller?

 

Något som vi sagt många gånger men som tål att upprepas är att kvinnligt håravfall kan bero på många olika saker. Kvinnor är mer fysiskt känsliga för stress, rubbningar i sköldkörteln samt löper större risk för järnbrist.

En del kvinnor upplever ett plötsligt håravfall i samband med p-piller. I de flesta fall är det då man byter från ett p-piller till en annan form av preventivmedel eller annat typ av p-piller med skillnad i hormonsammansättningen.

Kvinnor har olika starkt anlag för att drabbas av genetiskt håravfall, så kallat Androgen Alopeci. Genetiskt håravfall är den typ av håravfall som drabbar 70% av alla män, men även kvinnor kan få tunnare hår på vikar och hjässa när de blir äldre. Kvinnor har ju nämligen mer eller mindre manligt könshormon naturligt i kroppen. För kvinnor som löper större risk att drabbas på grund av ärftlighet kan det genetiska håravfallet triggas igång tidigare vid förtäring av p-piller på grund av de hormonförändringar som sker i kroppen. Äter man under en lång tid p-piller med relativt höga nivåer av östrogen kan detta motverka ett genetiskt håravfall. När man sedan byter eller slutar helt med p-pillren kan de manliga hormonerna få större spelrum och ett genetiskt håravfall starkare fäste. I vissa p-piller ingår även manligt könshormon i själva pillret vilket kan leda till Androgen Alopeci under själva perioden då man äter dem.

Det som gör det svårt att säkert veta vad håravfallet beror på är att det oftast är en liten förskjutning mellan den utlösande händelsen och själva håravfallet. Hårsäckarna går först in i viloläge och efter cirka 3 månader släpper sedan hårstråna från de vilande säckarna helt. Ofta anges inte håravfall som en biverkning gällande p-piller just på grund av att orsak och verkan kan vara svårt att koppla ihop på ett 100% säkert sätt. Men vet man att man har ärftligt håravfall i släkten är det bra att ta upp detta med sin läkare eller barnmorska vid rådgivningen angående preventivmedel.

Hur behandlar man håravfall? Läs mer här